Salam ukhuwah untuk semua....

sesungguhnya sebagai umat ISLAM,matlamat hidup kita hanyalah satu iaitu mencari keREDHAan ALLAH dalam setiap tindak tanduk kita..tidak kira apa yang kita lakukan,wajiblah mendapat keredhaanNYA...

Thursday 12 July 2012

Jangan dilepaskan peluang untuk bertaubat

Bismillahirrahmanirrahim...

  Pagi ini,sebaik sahaja mencelikkan mata, pantas aku mengerling ke jendela melihat luar..Mata menjadi sedikit silau kerana menerima biasan cahaya dari luar menandakan matahari telah pun terbit.Ketika itu,apa yang muncul di fikiran hanyalah 'Allah,solat subuh'..Ya,aku belum menunaikan solat lagi.. Sepantas kilat terus aku bangkit dan bergegas ke bilik air untuk mengambil wudhu'..Lantas tanpa berlengah terus mengerjakan kewajipan tersebut..Dalam hati tidak berhenti2 mengucapkan istighfar,memohon keampunanNya kerana terlewat melaksanakan perintahNya..Astaghfirullahal 'adzim..La ilaha illa anta,subhanaka inni kuntu minadz-dzolimin..

    Usai menunaikan solat,aku duduk berteleku di atas tikar sejadah..Mengimbau kembali dosa2 yang telah ku lakukan..Allahu Rabbi,sungguh banyak dosaku padaMu..Sungguh,aku adalah seorang pendosa! Aku malu kepadaMu,kerana aku sering kali memohon ampun,tetapi aku juga sering mengulang kesalahan yang sama..Ampunilah aku wahai Allah..Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang..

     Aku masih duduk sambil mengulang2 istighfar...Tatkala itu,kata2 seorang ustaz menerjah di fikiranku.. "Allah menghidupkan kita pada hari ini adalah kerana kita ini banyak melakukan dosa.Dia memberi peluang kepada kita untuk bertaubat dan kembali ke jalanNya..." Air mataku gugur..Sebak kerana masih diberi nyawa untuk hidup seterusnya membersihkan dosa2 yang lalu..ya Allah..terima kasih kerana masih memberi peluang kepada hamba yang hina ini untuk bertaubat..Alhamdulillah :') Cuba bayangkan jika nyawa kita ditarik,tetapi kita belum menunaikan solat lagi. Pastinya kita akan mati dalam keadaan su'ul khatimah *na'udzubillah min dzalik*


   Oleh itu,apa yang perlu dilakukan adalah gunakan kesempatan waktu yang telah dikurniakan oleh Allah ini bagi memohon keampunanNya..Dan jadikanlah hari2 yang baru itu lebih baik dari hari sebelumnya.. Selagi nyawa belum ditarik malaikat Izrail dan selagi matahari belum terbit di sebelah barat, janganlah dilepaskan peluang untuk bertaubat ..Mohonlah ampun kepada Allah dengan sebanyak2nya..sesungguhnya kita hidup di dunia ini tidak lama Sampai suatu masa,kita akan mati juga..Dan bertemu Allah 'Azza Wa Jalla..


Wallahu a'alam
p/s: Selalulah berdoa supaya Allah tidak matikan kita sebelum kita memperolehi redhaNya..

No comments:

Post a Comment